۞ امام علی (ع) :
هر که خیر جوید سرگردان نشود، و کسی که مشورت نماید پشیمان نگردد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
بلاتکلیفی و سرگردانی دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی

بلاتکلیفی و سرگردانی دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی به توصیه های مقام معظم رهبری توجه نمی کند.

انتخاب رشته دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اسلامی از روز شنبه مورخ ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ درحالی شروع می شود که دانشجویان ورودی های سالهای گذشته آن محکوم به پرداخت شهریه اند .

رشد  برق آسای علم و دانش  در سطح جهانی ، رشد جمعیت و هم چنین افزایش نیاز کشور موجب شده تا مطالعات ،پژوهش و تحقیقات علمی نیز در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف روز به روز گسترده تر شوند. به همین جهت معمولاً دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد علاقمندند تا تحصیل خود را در مقطع دکتری ادامه دهند و در راستای پیشرفت و یادگیری رشته تحصیلی خود به صورت تخصصی تر، گامی به جلو بردارند.

رهبر انقلاب در ۲۵ مهر‌ماه ۱۴۰۲در دیدار با نخبگان و استعداد‌های برتر علمی درباره شرط دانشگاه‌ها و ارتقا هیئت علمی با چاپ مقالات انتقاد کردند: «چندین مرتبه تذکراتی را در این زمینه داده ام و فکر میکردم کفایت کرده و کار را درست کرده است، اما میبینم که اینطور نیست. هدف اصلی این است که مقالات علمی و پژوهشی باید کمک به مسائل و مشکلات کشور بکند، این نکته را فراموش نکنیم. مقاله‌نویسی و انتشار تحقیقات و مقالات اِسنادی معتبر در مجلات و مراکز علمی دنیا و شرکت در مسابقه علمی جهان کار خوبی است که حتماً باید انجام بگیرد، اما اینکه شرط ارتقاء اعضای هیئت علمی را مقاله قرار دهیم منطقی نیست. مقالات خوب می‌تواند شهرت و اعتبار علمی کشور را ارتقا بخشد، اما باید راه‌های مناسبی را پیدا کرد.» این انتقاد و توصیه خردمندانه رهبری منجر به آن شد تا برخی از دانشگاهها شیوه نامه های خود را تغییر دهند اما دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان مقطع دکتری با شیوه نامه دفاع از رساله دکتری سرگردان و بلاتکیف نموده است. و به توصیه های مقام معظم رهبری توجه نمی کند.

در چند سال اخیر دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان یک دانشگاه عمومی غیر انتفاعی اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع دکتری نموده است .دانشگاه آزاد در حالی اقدام به پذیرش دانشجو نمود که زیرساخت های لازم را برای برخی از رشته ها فراهم ننموده است .شاید مهمترین دلیل پذیرش دانشجو در مقطع دکتری دانشگاه آزاد به علت شرایط بد مالی واحد های دانشگاه آزاد است که بیشتر آنان توان پرداخت حقوق کارکنان و اعضای هیأت علمی و سایر هزینه های جاری خود را ندارند .

پذیرش دانشجو در مقطع دکتری در دانشگاه آزاد اسلامی منجر به سودآوری برای این دانشگاه شده است.

یک دانشجوی مقطع دکتری حداقل باید۳۶واحد پاس نماید که ۱۸ واحد بصورت نظری و ۱۸ واحد عملی که تحت عنوان پایان نامه یا همان رساله دکتری است.

نحوه محاسبه شهریه دانشگاه علاوه بر شهریه ثابت برمبنای اخذ واحدهای نظری و رساله محاسبه می شود. بیش از ۵۰ درصد واحد های دکتری که به رساله اختصاص دارد و عملاً دانشجویان از هیچ امکاناتی در دانشگاه استفاده نمی نمایند و با توجه به اینکه رساله دکتری را جزء واحد عملی محسوب می نمایند شهریه بالایی را دانشگاه از دانشجویان دریافت می کند.

دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه آزاد بعد از گذراندن دروس نظری و امتحان جامع که حداکثر در چهار ترم به پایان می رسد بعداً متوجه می شوند که در دام قوانین و شیوه دفاع از رساله دکتری افتادند که عملا  اکثریت دانشجویان ورودی سالهای گذشته به علت عدم چاپ مقالات صرفاً محکوم به پرداخت شهریه اند و دانشگاه را رها نمودند

شیوه و آیین نامه دفاع از رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی با هیچ یک از دانشگاههای معتبر و تراز اول کشور نظیر دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه وووو تناسب ندارد . بنظر می رسد شیوه نامه دفاع از رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی صرفاً برای دریافت شهریه بیشتر و کمک به اساتید دانشگاه آزاد جهت تبدیل وضعیت خود یا کسب درجه استادیاری،دانشیاری و استادتمامی است.

بنظر می رسد شیوه نامه دفاع از رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی منجر به رانت و دلالی جهت چاپ مقاله گردید و یک دانشجو باید هزینه هنگفتی جهت چاپ مقاله نمایند .

انتظار است دانشگاه آزاد اسلامی جهت اقناع افکار عمومی و دانشجویان مقطع دکتری به سوالات ذیل پاسخ دهند

  • تعداد دانشجویان مقطع دکتری در حال تحصیل و فعال چند هزار نفر هستند و چه تعداد تا به حال موفق به دفاع نهایی از رساله خود شدند؟
  • تعداد مجلات علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد با این پکت a چند تا هستند آیا تناسبی میان پذیرش دانشجو با مجلات وجود دارد؟
  • براساس کدام معیار دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به جذب دانشجویی دکتری می نمایند در حالی که اکثریت دانشجویان جهت چاپ مقاله بلاتکلیف اند؟
  • شرایط دفاع از رساله دکتری دانشگاه آزاد اسلامی با کدام معیار علمی سازگار دارد؟
  • صرف چاپ یک مقاله جهت دفاع از رساله دکتری در دانشگاههای شهید بهشتی ، تهران ، علامه ، صنعتی شریف کفایت می کند .چرا شرایط دفاع در دانشگاه آزاد متفاوت است؟
  • آیا معطل شدن بش از ده ترم دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد بعد از امتحان جامع جهت چاپ مقالات صرفا برای دریافت شهریه بیشتر نسیت؟
  • آیا فشار به دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد جهت چاپ دو مقاله علمی پژوهشی در راستای کسب امتیاز برای تبدیل وضعیت اساتید دانشگاه آزاد از استادیاری به بالاتر نیست؟

 

این رسانه آماده انتشار جوابیه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی است و این حق برای آنان محفوظ است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

شانزده − چهارده =