۞ امام علی (ع) :
هر که خیر جوید سرگردان نشود، و کسی که مشورت نماید پشیمان نگردد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
  • شناسه : 13641
  • 09 فوریه 2024 - 17:53
  • 90 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : محسن زارعی
یادواره نخستین شهید انقلاب اسلامی در کهگیلویه‌وبویراحمد
درچرام برگزارشد؛

یادواره نخستین شهید انقلاب اسلامی در کهگیلویه‌وبویراحمد

یادواره شهید «مذکور پارسی» نخستین شهید انقلاب استان کهگیلویه‌وبویراحمد در روستای بردیان از توابع شهرستان چرام برگزار شد.

یادواره نخستین شهید انقلاب اسلامی در کهگیلویه‌وبویراحمد

یادواره شهید «مذکور پارسی» نخستین شهید انقلاب استان کهگیلویه‌وبویراحمد در روستای بردیان از توابع شهرستان چرام برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساورزنیوز، با حضور فرماندار و جمعی از مسئولان شورای اداری و اقشار مختلف مردم یادواره  شهید «مذکور پارسی» نخستین شهید انقلاب استان کهگیلویه و بویراحمد در روستای بردیان از توابع بخش مرکزی شهرستان چرام برگزار شد.

فرماندار شهرستان چرام در این برنامه بابیان اینکه در آستانه چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم گفت: بعد از حکومت پیامبر (ص) و چند سال خلافت امام علی (ع)، این نخستین حکومت اسلامی واقعی است که در جهان تشکیل‌شده است.

عبدالرحمان توفیقیان افزود: این حکومت بر اساس شریعت اسلامی و مبتنی بر احکام دین است و تا قبل از انقلاب اسلامی هرکدام از حکومت‌هایی که آمدند پس از استقرار به انحراف رفتند اما این انقلاب به رهبری امامین انقلاب در مسیر الهی به حرکت خود ادامه می‌دهد.

وی بابیان اینکه ما برای تکریم نخستین شهید انقلاب در استان اینجا جمع شده‌ایم گفت: این شهید اولین روشنفکر عهد خودش است؛ شهید عزیز ما روشنفکری بود که در طلیعه جوانی علیه وضع و حیات سیاسی آن زمان قد علم کرد و جان خویش را فدا کرد و غریبانه در دیار دیگری به خاک سپرده می‌شود و رژیم منحوس پهلوی حتی از برگزاری مراسم برای این شهید وحشت داشت.

توفیقیان بابیان اینکه این شهید از زمان خودش جلوتر بود، عنوان کرد: امروز بعد از ۴۵ سال از حیات انقلاب اینجا دور هم جمع شده‌ایم تا یاد و خاطره این شهید را گرامی بداریم و بگویم که راه این شهید را ادامه می‌دهیم.

گفتنی است شهید مذکور پارسی نخستین شهید انقلاب استان کهگیلویه و بویراحمد، در روز نهم تیرماه ۱۳۳۷ در روستای بردیان دیده به جهان گشود که پدرش را در دوران کودکی از دست می‌دهد.

وی دوران ابتدایی خود را در روستای بردیان و دوران راهنمایی را در مدرسه ناهید شهر چرام و دوران دبیرستان خود را در شهر دهدشت به پایان می‌رساند و در خرداد سال ۱۳۵۶ در آزمون دانش‌سرای تربیت‌معلم گچساران قبول می‌شود و در سال تحصیلی ۵۶ – ۵۷ دانشجوی ممتاز اخلاقی و درسی تربیت‌معلم گچساران شد.

این شهید در اوج‌گیری انقلاب به رهبری امام راحل در  ۱۹ آبان سال ۱۳۵۷ در یک جلسه اعتراضی در مسجد جامع گچساران (مسجد شهیدان) با شلیک مستقیم مزدوران پهلوی به همراه چند نفر دیگر به‌شدت زخمی می‌شود که با دیگر مجروحان به بیمارستان بهبهان منتقل می‌شود و به دلیل ممانعت شهربانی و عوامل رژیم هیچ‌گونه مداوایی برای آن‌ها صورت نمی‌گیرد و همان شب به درجه رفیع شهادت نائل می‌شود و از خاک‌سپاری شهید در زادگاهش به دلیل فشارهای عوامل رژیم جلوگیری و در روستای قلعه مدرسه از توابع شهرستان بهبهان که محل سکونت دایی وی بود به خاک سپرده می‌شود.
در پایان این مراسم ازچندین نفر از فعالان فرهنگی روستای بردیان تجلیل شد.
انتهای پیام/

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

سیزده − سه =