۞ امام علی (ع) :
هر که خیر جوید سرگردان نشود، و کسی که مشورت نماید پشیمان نگردد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
انتخابات سالم در اسفند ماه

انتخابات سالم در اسفند ماه

لازمه برگزاری انتخاباتی پرشور چهار گزینه سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت است که باید مورد توجه مسوولان و برگزار کنندگان انتخابات باشد.

به گزارش ساورز نیوزبه نقل ازایرنا؛ میزگرد انتخاباتی در شبکه استانی دنا با حضور سید جواد هاشمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد و سید علی ملک‌حسینی دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در شبکه برگزار شد.

۸۰۰ شعبه اخذ رای در کهگیلویه و بویراحمد قرار داده شده است

سید جواد هاشمی رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: از آغاز مردادماه تاکنون هم‌زمان با سراسر کشور ستاد انتخابات تشکیل شده، پیش ثبت‌نام انجام گرفت، انتخاب هیئت اجرایی، انتخاب معتمدین، تعیین شعب انتخابات انجام‌گرفته است.

وی افزود: بیش از ۸۰۰ شعبه اخذ رأی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد تعیین شده و چندین مانور انتخاباتی برگزار شده و همه شرایط برای انجام انتخاباتی سالم در استان فراهم شده است.

هاشمی تاکید کرد: ستاد امنیت انتخابات نیز برای اولین‌بار در سطح استان تشکیل شده و برنامه‌هایی را برای تأمین امنیت دارند، تا بتوانیم روند انتخابات را به‌خوبی مدیریت کنیم. ستاد رسیدگی به جرائم انتخاباتی تشکیل شد.

رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: فعل‌وانفعالات انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی نیز رصد می‌شود و برای متخلفان پرونده تشکیل شده و سه کانال انتخاباتی نیز توسط صداوسیما راه‌اندازی شد. همچنین فردا ضبط اولین مناظره انتخاباتی کاندیداها آغاز می‌شود.

هاشمی‌ در خصوص بداخلاقی‌های انتخاباتی گفت: بنا شد خیلی از شور و نشاط انتخاباتی جلوگیری نکنیم، و خیلی سخت‌گیرانه ورود نکردیم. اما متأسفانه در خلال این ظرفیت، خیلی‌ها سو استفاده کردند و کاندیداها بجای معرفی برنامه‌های خود، شروع به تخریب مخالفان خود کرده‌اند، بخصوص اینکه ما مسلمان و شیعه هستیم، تخریب یک مسلمان کار درستی نیست.

وی ادامه داد: گر قرار باشد آرامش و آسایش مردم را با تخریب دیگری، به هم بزنیم، این درست نیست. کاندیداهای محترم بجای چنین رفتارهایی، برنامه‌ها و عملکرد خود را برای مردم تشریح کنند.

رئیس ستاد انتخابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هیچ دوره‌ای تا این اندازه انسجام میان مجریان انتخاباتی و ناظرین نبوده است، ما حدود ۱۶ هزار نفر از جمله ناظرین، اعضای شعب، محافظین صندوق‌ها، بازرس‌ها و موارد دیگر را باید مدیریت کنیم، در هیچ دوره‌ای این‌گونه نبوده که از ظرفیت همه افراد کاندیداها استفاده شود.

هاشمی تاکید کرد: ما ورود کردیم، و استاندار برای رعایت عدالت تأکید کرد، کاندیداها روی صندوق‌ها نماینده دارند، اما اینکه عده‌ای زیاده‌خواهی می‌کنند، نوعی از بداخلاقی است.
وی افزود: در شعبه اخذ رأی هیچ حق‌الناسی ضایع نخواهد شد، روی هر صندوقی سه تا پنج نفر ناظر وجود دارد، حتی برای کاربر نیز ناظر قرار داده شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین تصورات ذهنی خود را به مردم القا نکنند، مهندسی انتخابات که می‌گویند درست نیست، به مردم اطمینان می‌دهیم که چنین چیزی امکان ندارد. چند شعبه‌ای که می‌گفتند مشکل دارد، تیم فرستادیم و چینش اعضای شعب را کنترل کردیم که صیانت از آرای مردم به‌طور کامل انجام گیرد، کاندیداها باید وحدت ایجاد کنند، نه تفرقه.

مهندسی انتخابات بی اساس است

سید علی ملک‌حسینی، دادستان یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اصلی قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرم است، تاکنون چهار جلسه با اعضای ستاد انتخابات برگزار شده است، برخوردهایی با برخی از مدیرانی انجام گرفت که حتی تخلف جزئی داشتند.

وی بیان کرد: امروز فضای مجازی بستری را بازکرده که تبادل اطلاعات با سرعت در حال انجام است، تمام برنامه‌های صداوسیما در جهت آگاه‌سازی است. هفته آینده جلسات مشورتی آغاز خواهد شد و مشورت لازم به نامزدهای انتخابات داده خواهد شد.

وی افزود: هر کسی به هر نحوی که در انتخابات شرکت کند (لیدرها، نامزدها و مردم)، قطعاً این ایفای نقش تیری به دشمن خواهد بود و این اجر و قرب خواهد داشت، اما نامزدهای انتخابات و لیدرهایشان و طرفداران، بدانند ۱۱ اسفند انتخابات است و فردای آن روز نتیجه انتخابات اعلام می‌شود، اکنون در شور و حرارت انتخاباتی گاهی فوران می‌کند و حرف‌هایی زده می‌شود که دلیل و مستندی ندارد.

ملک‌حسینی تصریح کرد: کلیپ‌هایی منتشر شده و برخی الفاظ حتی در جمع خصوصی توهین‌آمیز بوده است، چه برسد به اینکه این حرف‌ها را در جمع مردم بزنیم، این‌ها تفرقه میان مردم ایجاد می‌کند. این بداخلاقی‌ها مناسب نیست، ما دست هر عزیزی را برای برگزاری انتخابات می‌بوسیم و همیشه با تفاهم و مشارکت با این افراد برخورد داشتیم، ولی حقوق عمومی جامعه خط‌قرمز ما است.

دادستان یاسوج ابراز کرد: امروز دو نفر که در این کلیپ‌ها الفاظ توهین‌آمیزی بکار برده بودند (اقداماتی که تفرقه قومی و مذهبی ایجاد می‌کند جرم است و ماده‌قانونی دارد) برای آنها تشکیل پرونده کردیم. توهین به افراد هم تشویش اذهان عمومی است و هم در حوزه حقوق خصوصی افراد است.

ملک‌حسینی تاکید کرد: این هشدار را هم می‌دهیم که دستگاه قضایی در کنار ستاد انتخابات کمک خواهد کرد و انتظار داریم خطوط قرمز رعایت شود، و این موارد روبه‌کاهش باشد.

دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفت: کسانی که به‌عنوان اعضای شعب و دست‌اندکاران انتخابات بوده‌اند، می‌توانند شهادت دهند که سیستم انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران به دلیل اینکه به طور کامل مردمی است، بحث مهندسی انتخابات بی‌اساس است، شاهد این مدعا این است که دولت‌های برنده، در انتخاباتی پیروز شده‌اند که دست‌اندرکار آن مخالف و غیرهمسو بوده‌اند.

ملک‌حسینی بیان کرد: نمی‌شود، بگوییم هیچ تخلفی انجام نمی‌شود، در کل هستی نیز این‌طور نیست که تخلف و ایرادی نبینیم، اما اگر کسی ادعایی دارد، با سند و مدرک ارائه کند.افرادی که فکر می‌کنند در روند انتخابات تخلفی صورت می‌گیرد، دستگاه قضایی و دستگاه انتظامی سلامت و امنیت انتخابات را تضمین خواهند کرد.

شورای نگهبان هر لحظه می تواند صلاحیت نامزدها را رد کند

مهدی جوکار رئیس‌دفتر شورای نگهبان استان کهگیلویه و بویراحمد که به‌صورت تلفنی وارد این گفت‌وگو شد، اظهار کرد: فضای خوبی ایجاد شده، ولی انتظار هست در کنار این آزادی سیاسی، بداخلاقی دیده نشود.

وی ادامه داد: در راستای قانون انتخابات مهم‌ترین چیزی که باید داشته باشیم تبلیغات مجاز و بااخلاق است، می‌طلبد هرگونه توهین و تهمت و برچسب‌زنی کنار گذاشته شود، مردم نیاز به آرامش دارند، برچسب‌زنی‌ها و متهم‌کردن کاندیداها ناآرامی ایجاد می‌کند.

جوکار تاکید کرد: اگر داوطلبان و لیدرهای آنها بخواهند با روش‌های مخربی به دنبال کسب آرا باشد، صلاحیت آن‌ها متزلزل اعلام می‌شود. بر اساس ماده سه قانون انتخابات، شورای نگهبان هر لحظه قادر خواهد بود از نظر قانونی، صلاحیت آنان را رد کند.

وی ادامه داد: دو توصیه جدی دارم، داوطلبینی که مجریان انتخابات را به مهندسی انتخابات متهم می‌کنند، دست از این‌ اتهامات بردارند، هر کسی که این ‌اتهام را بزند و چنانچه بدون سند باشد، با ردصلاحیت مواجه خواهد شد، دوم اگر کاندیدها و لیدرهای آنان اقداماتی انجام دهند که منجر به ناآرامی یا آسیب اجتماعی شود، ردصلاحیت فرد را می‌تواند در بر داشته باشد، بنابراین برچسب زدن‌ها کنار گذاشته شود و با ارائه برنامه‌های خود، خود را در معرض انتخاب مردم قرار دهند

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

8 + 15 =