۞ امام علی (ع) :
هر که خیر جوید سرگردان نشود، و کسی که مشورت نماید پشیمان نگردد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
خرافات یا علم

خرافات یا علم

روانشناس یا دعا نویس کدام مشکلات مردم را بهتر برطرف میکند

دعا نویسی از قدیم تا الان همواره وجود داشت کسانی هستند که از دل رحمی وسادگی بعضی از مردم استفاده می کند و آن ها را به راحتی گمراه می کند.و استان کهگیلویه وبویراحمد متسفانه بیشترین خرافات را در خود جا می دهد.

چرا خودکشی یا طلاق زیاد شده است وقتی علم جای خود را به خرافات می دهد چنین اتفاقی ها خواهد افتاد. مردمانی که به جای رفتن به پیش روانشناس برای حل مشکلات خود ترجیع می دهند که  به ملا با جادوگر مراجعه کند. افرادی هسند که از این ساده بودن مردم استفاده می کند وپول های کلانی به جیب میزند تا به قول معروف مشکلاتات راه برطرف کند .

این دعا نویسها با فریب و دروغ و تحریک احساسات مذهبی مردم به مشتریان خود که عمده ی آن را بانوان تشکیل می دهند، خدماتی از قبیل پیشگویی، دعانویسی، بازکردن سرکتاب، بخت گشایی و…ارایه می دهند.
برخی ازاین فال بین ها که مشتریانی از سراسر کشور دارند، شماری از دعاهای خود را منسوب به ائمه اطهار(ع) می دانند.

دعانویس برای ازدواج یا برای ثروتمند شدن؟ برای چه مواردی دعانویسی می‌کنند؟

همان‌طورکه اشاره کردیم، دنیای دعانویسی انتهایی ندارد و برخی معتقدند که برای هر خواسته‌ای می‌توان دعا نوشت. دعاها معمولا بعد از سه روز باید تاثیر خود را بر زندگی شخص بگذارد. از محبوب‌ترین خواسته‌هایی که برای آن دعا می‌نویسند می‌توان به زیاد شدن رزق، دعانویسی برای ازدواج، درمان بیماری‌ها، ترک اعتیاد، کوراُجاقی، باطل‌کردن سحر، جذب محبت و رفع اختلاف، جن‌گیری، دفع نحسی و رهایی از زندان اشاره کرد. برای برخی از این کارها دعانویس، دعاهای خاصی را روی کاغذ مخصوص (غالبا با آب زعفران) می‌نویسد و به شما می‌دهد. سپس از شما می‌خواهد آن را زیر خاک یک درخت یا گیاه خاص بگذارید.

روانشناس کیست؟

روانشناس کسی است که فرایندهای ذهنی و رفتار انسان‌ها را از طریق مشاهده، تفسیر و ثبت نحوه ارتباط افراد با یکدیگر و محیط پیرامون‌شان، بررسی می‌کند. روانشناسان سعی دارند سلامت و رفاه ذهنی همه افراد، اعم از خانواده‌ها، گروه‌ها و جوامع مختلف را تضمین کنند.

روانشناس، یک متخصص آموزش‌دیده است که در زمینه تحقیقات، آزمایشات و رسیدگی به چالش‌های عاطفی و روانی بیماران فعالیت می‌کند. مشاور و روانشناس خوب در هر زمینه ای می تواند خدمات خود را در مراکز مشاوره، بیمارستان ها یا مطب متخصص ارائه کنند. برخی مراکز به شکل اختصاصی مرکز مشاوره ازدواج هستند.

روانشناسان خدمات متنوعی را به مردم ارائه می‌کنند:

  •  ارائه خدمات درمانی فردی و گروهی برای بزرگسالان، نوجوانان و کودکان، با هدف حل مشکلات مربوط به افسردگی، اضطراب و سوء مصرف مواد مخدر

  •  کار در مدارس برای کمک به یادگیری دانش‌آموزان

  •  ارائه خدمات اعصاب و روان برای ارزیابی و درمان ناتوانی در یادگیری، اختلالات رشد، مشکلات شناختی (فکری) و همچنین آسیب‌های وارده به سر

  •  ارائه خدماتی در زمینه ازدواج و مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره خانواده و خانواده درمانی، خدمات در زمینه پیشگیری از طلاق و مشاوره طلاق

  •  کار کردن با متخصصان دیگر برای بهبود مهارت‌های ارتباطی و افزایش بهره‌وری و رضایت شغلی

  •  کار کردن با مجریان، از جمله ورزشکاران، بازیگران و نوازندگان برای افزایش تمرکز، کاهش اضطراب و بهبود عملکرد

آیا فقط کسانی که مشکل روانی دارند به روانشناس مراجعه میکند؟

بسیاری از افراد از رفتن به مراکز مشاوره و مراجعه به روانشناس خودداری می‌کنند؛ تنها به این دلیل که تصور می‌کنند فقط افرادی که بیماری روانی دارند یا دیوانه هستند باید پیش روانشناس بروند. در حالیکه امروزه شرایط زندگی تغییر کرده است و افرادی که به روانشناس مراجعه می‌کنند، در واقع کسانی هستند که به سلامت روح و روان خود اهمیت زیادی می‌دهند.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد بگویند «من خودم مشاورم و میدونم باید چه کار کنم»، همین است که تصور می‌کنند روانشناسان برای همه مشکلات یک راه‌حل آماده دارند یا به اصطلاح عامیانه، برای همه یک نسخه می‌پیچند. درحالیکه اینطور نیست و یک مشاور خوب جلسات درمان را حول نیازهای شخص مدیریت می‌کند.

یکی از نگرانی‌های رایج افراد هنگام مراجعه به روانشناس این است که فکر می‌کنند، مشاور آن‌ها را به خاطر ضعف‌هایشان سرزنش می‌کند یا نسبت به بعضی از رفتارها و عکس‌العل‌هایشان، انتقاد می‌شوند. درحالیکه مرکز مشاوره یا مطب روانشناس، دفتر مدیر مدرسه نیست که ما را به خاطر اشتباهات و خطاهایمان سرزنش کرده و تعهد کتبی و شفاهی بگیرند که دیگر آن رفتار را نداشته باشیم.

این روزها با توجه به افزایش فشارهای زندگی سلامت روح و روان ما اهمیت زیادی دارد و نباید نسبت به آن بی‌توجه باشیم. یک روانشناس خوب و حرفه‌ای می‌تواند به ما کمک کند تا مسیر پرپیچ‌وخم زندگی را با آگاهی بیشتری نسبت به خودمان طی کنیم و راهکارهای مقابله با ناملایمات زندگی را بیاموزیم.

آیا مردم تنها مقصرهستند؟

مردم زمانی که مشکل دارند نمی داند باید به کی مراجعه کند تا مشکل خودشان را حل کند مجبور می شوند که به ملا ها و جادوگرهای رجوع کند نبود روانشناس در شهرستان به خصوص در شهرستان کهگیلویه باعث شده است که خود کشی ، طلاق، اعتیاد و وخیلی از آسب ها اجتماعی  زیادی به وجود بیاد. سالانه چه تعداد در استان خود کشی میکند آیا ریشه این مشکلات بررسی شده است، چه کسی باید این مشکلات را بررسی کند؟

وجود روانشناس در شهرستان آگاه کردن مردم برای مراجعه به روانشناس به جای ملا با دعا نویس محلی شاید بتواند که خیلی از مشکلات شهرستان راه حل کند.

اما وقتی روانشناس وجود نداشته باشد که مردم با آن صحبت کند به ناچاره به ملا ها مراجعه میکند تا مشکلات خود را با دعا برطرف کند باید به چه کسی اعتماد کرد چه کسی راست میگوید و چه کسی مردم را فریب میدهد.

 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

9 + 2 =