۞ امام علی (ع) :
هر که خیر جوید سرگردان نشود، و کسی که مشورت نماید پشیمان نگردد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
گفتگوی اختصاصی با رئیس اداره کار شهرستان کهگیلویه درباره وام مشاغل خانگی

گفتگوی اختصاصی با رئیس اداره کار شهرستان کهگیلویه درباره وام مشاغل خانگی

رئیس اداره کار شهرستان کهگیلویه ابراز امیدواری کرد که امسال افراد بیشتری وام مشاغل خانگی به آن ها تعلق بگیرد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از وزارت‌خانه‌های ایران است که در سال ۱۳۹۰، از ادغام سه وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت تعاون تشکیل شد.

این وزارت‌خانه یکی از پرچالش‌ترین وزارت‌خانه‌های ایران است که متصدی آن باید به بحران‌هایی نظیر بیکاری، بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و موضوع شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی بپردازد.

در راستای دغدغه مردم برای وام مشاغل خانگی خبرگزاری ساورز نیوز با رئیس اداره کار شهرستان کهگیلویه مصاحبه انجام داده است.در این مصاحبه اقای کریمی به سوالات ما پاسخ دادند.

سوال :  برای  وام مشاغل خانگی مردم باید چه کاری های انجام دهند؟ 

بحثی که در  مشاغل خانگی وجود دارد این است که چندین دستگاه یا اداره با هم همکاری می کند تا به افرادی که توانایی انجام کاری را درخانه دارند وام بدهند.

در بحث مشاغل خانگی افراد ابتدا باید مجوزی از فنی حرفه ای یا آموزشگاه های مجاز داشته باشند تا بتواند در سامانه ثبت نام انجام دهند. بعد از اینکه مجوز لازم را دریافت کردند حتما باید درسایت مشاغل خانگی  ثیت نام کرده و مدارک خود را بارگزاری کند.

زمانی که مجوز افراد داخل سامانه بارگزاری شد به دستگاه هایی اجرایی مربوط ارجاع داده خواهند شد افراد لازم نیست که حتما به اداره کار مراجعه کند تمام مراحل از طریق پیامک به آن ها اطلاع رسانی خواهد شد

سوال: بودجه شهرستان کهگیلویه برای وام مشاغل خانگی چقدر است؟ 

هر استان در بحث مشاغل خانگی بودجه مشخصی دارد که استان ما با توجه به نزخ جمعیت جوانان و نرخ بیکاری بودجه مشخص آن اختصاص داده شده است که سهمیه ای که برای شهرستان کهگیلویه در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده بود نزدیک به ۱۵ میلیارد بوده است. درسال ۱۴۰۲ سهمیه شهرستان به بیست میلیارد افزایش داشته است. حتی این افزایش بازم برای شهرستان بسیار ناچیز می باشد باتوجه به این که حدود ۳۲۰۰ نفر برای وام مشاغل خانگی در سامانه ثبت نام کرده اند، که اگر بخواهیم به هرنفر ۵۰ میلیون تومان وام بدهیم تنها ۴۰۰نفر وام تعلق می گیرد.

سوال: آیا بانک ها با شما همکاری کرده اند؟ 

همان طور که میدانید در بحث مشاغل خانگی چندین دستگاه باید با هم همکاری داشته یاشند تا بتوان به افرادی که ثبت نام کرده اند وام بدهیم یکی از این دستگاه ها بانک ها می باشند که متاسفانه همکاری لازم را با ما نداشتند ، وقتی در کارگروه اشتغال استان  مسئله را مطرح کرده ایم مدیران بانک های استان به صراحت عرض کرده اند که مشکلی برای پرداخت وجود ندارد اما در سطح شهرستان همچنان با مشکل پرداخت روبه رو هستیم.

 ما پارسال افرادی را به بانک های مختلف معرفی کردیم جهت وام اشتغال اما متاسفانه تعداد زیادی با توجه به اینکه پرونده تشکل دادند هنوز وامی به آن  ها تعلق نگرفته. حدود۷۵ پرونده درپست بانک ، یازده پرونده دربانک رفاه و ۱۰ پرونده هم در بانک توسعه وتعاون وجود دارد که وام به آن ها تعلق نگرفته است

با رایزنی های  که با پست بانک و توسعه تعاون داشته ایم قرار است انشالله  درهفته های آینده مشکل این افراد برطرف و وام های آن ها پرداخت شود.

سوال : آیا بخش دیشموک و قلعه رئیسی سهمیه جداگانه ای برای آن ها در نظر گرفته شده است ؟

بحث تقسیم بندی منطقه ای در مشاغل خانگی وجود ندارد افرادی که زودتر درسامانه ثبت نام کرده باشند در اولویت قرار دارند اینکه بخواهیم بخش های مختلف شهرستان را هرکدام را بودجه جداگانه بهش اختصاص دهیم قانون چینن چیزی را برای ما تعریف نکرده است.

استقبال مردم دیشموک و قلعه رئیسی نسبت به مردم  دهدشت  برای ثبت نام وام مشاغل خانگی خیلی کمتر بوده است  مردم آن مناطق به دلیل عدم دسترسی یا عدم اطلاع رسانی کافی با وجود اینکه ظرفیت بیشتری برای کارهای مشاغل خانگی دارند باعث شده است که افراد کمتری در سامانه ثبت نام انجام دهند.

سوال: شرایط خاصی برای دریافت وام مشاغل خانگی وجود دارد؟

همان طور که ابتدا بیان کرده ایم افراد باید مجوز لازم را از فنی حرفه ای یا آموزشگاه های مجاز داشته یاشند افرادی هم که قبلا وام اشتغال از سازمان ها ی مختلف مثل کمیته امداد امام خمینی (ره) یا سازمان بهزستی دریافت کرده اند وام مشاغل خانگی به آن ها تعلق نمی گیرد. افرادی که کارمند دولت باشند نمی تواند وام مشاغل خانگی را دریافت کند.

کسانی که سن آن ها از ۵۳ بالاتر باشد سامانه به صورت خودکار از ثبت نام آن ها جلوگیری می کند.

سوال: چرا اداره کار وقتی بودجه کمی دراختیار دارد تعداد زیادی را در سامانه ثبت نام می کند؟  

 ما در راستای امید بخشی به جامعه چنین حقی را نداریم که امید مردم را از بین ببریم شاید راحت ترین کار برای ما این باشد که به مردم بگوییم که ثبت انجام نمی دهیم، اما نمی خواهیم که امید را در شهرستان از بین ببریم

یکی از دلایل اینکه این تعداد افراد در صف انظار هستند در سال های قبلی وام به آنها تعلق نگرفته است  الان تعداد افراد زیاد شده است  تنها بتوانیم ۴۰۰ نفر را امسال وام بدهیم متاسفانه لیست افراد برای دریافت وام را آذر ماه میخواهند و بانک ها از برج یازده به بعد به دلایل خاصی وام نمیدهند افراد تنها دوماه وقت دارند که پرونده خود را تکمیل کند  که این زمان بسیار کم است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

5 × پنج =