۞ امام علی (ع) :
هر که خیر جوید سرگردان نشود، و کسی که مشورت نماید پشیمان نگردد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
فرهنگ نیرومحرک هرجامعه است

فرهنگ نیرومحرک هرجامعه است

مدرسه یک سازمان فرهنگ‌ساز است. تلقی مدرسه به‌مثابه فرهنگ بالاترین سطح یادگیری سازمانی تلقی می‌شود.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از اصلی‌ترین متولیان حوزه فرهنگ و هنر، وظیفه سیاست‌گذاری در زمینه‌های اطلاع‌رسانی، اشاعه فرهنگ اسلامی و تبلیغات برای نظام جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد. این وزارت‌خانه از شمار زیادی مرکز و سازمان تشکیل شده که از سازمان‌های زیرمجموعه‌های آن می‌توان به: سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، همچنین سازمان سینمایی و سمعی، بصری، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و سازمان حج و زیارت اشاره کرد

درهمین راستا خبرنگار ساورز نیوز یک مصاحبه اختصاصی با رییس اداره فرهنگ وارشاد شهرستان کهگیلویه برگزارکرده است .

سوال:اداره فرهنگ ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۲چه عملکردی داشته است  ؟

دراین مصاحبه آقای عبدالکریم عبودی رئیس اداره فرهنگ وارشاد  اسلامی ابتدا به تشریح برنامه های که درسال ۱۴۰۲ انجام داده اند پرداخته است.

۱-دیداری با هنرمندان شهرستان  محسن نیک پی و فرحناز مسلمی در راستای تکریم و وتقدیم از زحمات ها وتلاش های آن ها برای کارهای فرهنگی وهنری داشنه اند.

۲-نشست با هیات امناء و انجمن ها مساجد وانتصابات هیئت امناء جدید وهماهنگی جهت جشن ها ومراسمات بومی ومحلی در شهرستان برگزار کرده اند.

۳-برگزاری چندین نمایش خیابانی در شهرستان با موضاعات مختلف( نمایش خیابانی بازار ساحلی از شهرستان کهگیلویه به جشنواره منطقه ای فجر راه یافت. نویسنده وکارگردان این اثر آقای جواد جهانبخش است. داستان این  نمایش یکی از قدرتمند ترین سدهای دفاعی در برابر تهاجم  فرهنگی غرب  است. این تئاتر فریاد ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار و سرمایه داری است. )

۴-برگزاری سوگواره مشک تشنه در منطقه با حضور ۶ استان کشور و همچنین برگزاری سوگواره عکاسی با موبایل در دهه محرم برگزار شد 

۵-برگزاری جشن های نیمه شعبان در شهرستان کهگلیویه

۶-آیین تجلیل از خبرنگاران  در روز ۲۶ خرداد در راستای روز خبرنگار

۷-برگزاری اردوهای تفریحی و زیارتی برای کانون های فرهنگی و هنری مساجد

۸-برگزاری نمایشگاه طراحی_ نقاشی در بخش چاروسا(قلعه رئیسی)

چندین نمایشگاه گروهی در حوزه هنر و طراحی و خوشنویسی  در شهرستان  و برگزاری جشن مختلف در بخش شهرستان کهگیلویه از جمله جشنواره شورای فرهنگ عمومی در ( دهدشت – سوق- قلعه رئیسی – دیشموک ) وبرگزاری ده ها برنامه دیگر در شهرستان از اقدامات این سازمان درسال۱۴۰۲ می باشد.

 سوال: جشنواره خوش نویسی از چه تاریخی شروع خواهد شد وچند استان در این جشنواره شرکت می کند؟

جشنواره خوشنویسی قرار است به مدت سه روز به صورت کارگاهی و حضور نویسی با حضور اساتید کشوری در دو قالب نستعلیق و شکسته نستعلیق و یک بخش ویژه ( صداقت و مهرورزی در زندگی اجتماعی ) آثار هنرمندان از ۵ استان کشور ازجمله بوشهر- چهارمحال بختیاری – کهگیلویه و بویراحمد – فارس -خوزستان به نمایش گذاشته  می شود  این جشنواره تا ۱۵ آذرماه تمدید شد در این جشنواره قرار است به  سه نفر برتر هربخش  جوایزی به ارزش  ۶۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال به نفر اول ۴۵/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ریال به نفر دوم و  ۳۰/۰۰۰/۰۰۰میلیون ریال  به نفر سوم تقدیم گرد.

 سوال:اداره فرهنگ وارشاد اسلامی چه برنامه برای هفته کتاب وکتابخوانی دارد ؟

توزیع قریب به ۳۰۰۰ جلد کتاب بین مردم و مدارس با موضوعات مختلف و رونمایی از ۴ اثر از نویسندگان شهرستان به عناوین  آموزش خط نستعلیق ( مریم انصار)- کتاب  شعر غزاله خاییزاثر ( داریوش آذربش) – کتاب بویراحمد سرزمین مردان مبارز از معلم بازنشسته ( عبدالله صفاری) و کتاب سخنران حرفه ای ( سید  محمد باقر بهداد پور) وبرگزار  انجمن ها شعر و شاهنامه خوانی در هفته کتاب و کتابخوانی

                         

 سوال: فرهنگ ارشاد اسلامی چه برنامه  های برای مدارس دارد؟

عبدالکریم عبودی بیان کردند:مدرسه فضایی منعطف، پویا، بالنده و هدفمند است که می‌تواند زمینه کسب شایستگی‌های لازم را در مربیان، برای درک و اصلاح مداوم موقعیت براساس نظام معیار اسلامی، فراهم کند.

مدرسه یک سازمان فرهنگساز است. تلقی مدرسه به‌مثابه فرهنگ بالاترین سطح یادگیری سازمانی تلقی می‌شود. در گذر از یادگیری فردی و یادگیری تیمی به یادگیری سازمانی می‌رسیم. یادگیری سازمانی در مدرسه به‌نوعی بازتعریف مدرسه به‌عنوان عنصری فرهنگی است.

براساس این ادله می‌توان اذعان داشت: تربیت محصول فرهنگ مدرسه است؛ فرهنگ خلاقیت، فرهنگ‌ پژوهش، فرهنگ انسانیت و اخلاق، فرهنگ مشارکت، فرهنگ کار و کارآفرینی، فرهنگ تلاش و پشتکار، و … 

در همین راستا اداره فرهنگ ارشاد اسلامی برنامه های فرهنگی و هنری در مدارش شروع کرده است و تعدادی از کتابخانه های مدارس را به کتاب های مختلف  تجهیز کرد و قریب به ۲۰۰۰ جلد کتاب به مدارس اهدا کرد است. وقرار است مربیان و هنرمندان که در موضاعتی مثل خوشنویسی وطراحی استاد  هستند با کمک اداره فرهنگ وارشاد اسلامی به صورت رایگان در مدارس آموزش دهند. اداره فرهنگ ارشاد اسلامی انجمن به بانان تشکل داده است  که قرار است این انجمن به معضلات اجتماعی دانش اموزان در دوران نوجوانی بپردازد این انجمن شامل ۵ روانشناس می باشد که در هفته به مدارس مختلف رفته و مشکلات دانش آموزان را بررسی خواهد کرد.

مدرسه زمانی می‌تواند بر دانش‌آموزان اثر تربیتی داشته باشد که همه رخدادهای آن به فرهنگ تبدیل شده باشند و دانش‌آموزان اثر فرهنگی مدرسه را احساس کنند. شرط ایجاد و تعمیق چنین جوّ و فرهنگی، مشارکت دانش‌آموزان در برنامه‌ریزی و اجرای همه فعالیت‌های مدرسه است. در اثر این مسئولیت‌پذیری و نقش الگویی معلمان، مربیان و … می‌توان انتظار داشت مدرسه در تحقق مأموریت و اهداف مدرسه موفق شود. 

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

پنج − 4 =