۞ امام علی (ع) :
هر که خیر جوید سرگردان نشود، و کسی که مشورت نماید پشیمان نگردد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
  • شناسه : 3775
  • 20 مارس 2023 - 2:12
  • 366 بازدید
  • ارسال توسط :
مسأله تقابل دو پست نیست؛ تضاد دو طایفه است.

مسأله تقابل دو پست نیست؛ تضاد دو طایفه است.

به بهای یک پست و میز مردم علیه مردم، شهر علیه شهر، طایفه علیه طایفه قرار خواهد گرفت و سرمایه‌های اجتماعی این استان که در طول سال‌های سال شکل گرفته و رسوب یافته منهدم خواهد شد.

حاشیه‌نگاری جلسه معارفه دانشگاه علوم پزشکی

به گزارش ساورز به نقل از کبنا ؛صیاد خردمند: تصویر بالا نه یک تصویر تبلیغاتی قبل انتخابات و نه یک نشست فرهنگی است که در تالار برگزار می‌شود.
در زمانه‌ای که قدرت مدیران به دلیل کاهش وظایف و اختیارات دولت‌ها در بسیاری از جوانب در حال کاهش است این همه شور و حرارت برای انتصاب و عزل مدیران با چه منطقی توجیه‌پذیر است!
البته این موضوع مربوط به یکی دوسال نیست و جلسات معرفی مدیران همواره با ازدحام جمعیت برگزار می‌شده است.
شب و روز در تریبون‌ها از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی گفته می‌شود اما در جلسه اداری مربوط به یک دستگاه خاص هر فردی از جایی وارد جلسه می‌شود چرا که‌فامیل و آشنای فلان مدیر است.
ازدحام و شلوغی جمعیت در یک جلسه اداری با چه منطقی توجیه‌پذیر است و در این بین، قلم ما رسانه‌ها چه کسی را مورد نقد قرار دهد؟ مدیران؟ مردم؟
بیاید کمی با خودمان صادق باشیم، در کهگیلویه و بویراحمد تفکر‌های قومیتی و طایفه هر روز در سطعی وسیع‌تر در حال بازتولید و برجسته‌سازی است.
تا چند سال پیش بسیاری معتقد بودند با ورود به مدرنیته و گسترش رسانه و شبکه‌های اجتماعی انگاره‌های قومیتی رنگ می‌بازد، چرا که فرد در معرض پیام‌های فراقومی، ملی و فرا ملی قرار می‌گیرد. گفته می‌شد تعلقات قومیتی و روابط خویشاوندی رنگ می‌بازند و جهت‌گیری‌های سمت و سوی عقلانی به خود می‌گیرند، اما در استان ما شاهد آن هستیم رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در ابعادی وسیع‌تر بک گراند‌های قومی را بازنشر می‌دهند.

امروزه شور و حرارت جلسات معارفه را باید در میدان تحلیل قومیت تحلیل کرد، می‌دانی که رفتن یک مدیر و آمدن یک مدیر دیگر به معنای غلبه یا شکست طایفه یا قومی تفسیر و تحلیل می‌شود و در چنین شرایطی نزاع یا اختلاف بین دو مدیر در سطح دو طایفه یا قوم تعمیم پیدا کرده و جامعه را با آسیب‌ها و پیامد‌های بیشتری مواجه خواهد کرد.
در این مجال نیت بر موعظه و قلم رانی و سخن دانی نیست و حتی اگر نگارنده چنین نیتی داشت، بی‌شک در این روز‌های استان کهگیلویه و بویراحمد صحبتِ نگارنده چندان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و خریداری ندارد!
لاجرم تعلقات قومیتی و طایفه‌ای در مبحث انتصابات، با هدف تقسیم پست‌ها و مناصب مختلف به عنوان «غنیمت» در میان خویشان و اطرافیان و بدون توجه به عواقب منفی اینگونه عزل و نصب‌ها در سرنوشت یك منطقه آثار سوء خواهد داشت.
به بهای یک پست و میز مردم علیه مردم، شهر علیه شهر، طایفه علیه طایفه قرار خواهد گرفت و سرمایه‌های اجتماعی این استان که در طول سال‌های سال شکل گرفته و رسوب یافته منهدم خواهد شد. مسأله تقابل دو پست نیست؛ تضاد دو طایفه است.

ساورز نیوز/انتشار این متن،  حمایت یا عدم حمایت از شخص خاصی نیست

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

سیزده + 6 =