۞ امام علی (ع) :
هر که خیر جوید سرگردان نشود، و کسی که مشورت نماید پشیمان نگردد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
  • شناسه : 676
  • 09 آگوست 2021 - 0:32
  • 941 بازدید
  • ارسال توسط :
رودایک:روستای در دل تاریخ
روستای رودایک:آباده دیروز ،خشکده امروز

رودایک:روستای در دل تاریخ

بی تدبیری،عدم آینده نگری مسئولان منجر به مهاجرت سکنه روستا شد

روستا‌ها یکی از اهرم‌ها و ابزار‌های بسیار قدرتمند در تسهیل و تسریع روند توسعه اقتصادی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به شمار می‌روند، حوزه‌ای که مستلزم توجه هر چه بیشتری است.

به گزارش خبرنگار ساورز نیوز: روستا‌ها به عنوان یکی از مولفه‌ها و اهرم‌های قدرتمند و اثرگذار در تسهیل و تسریع روند توسعه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی یک  کشور است

اما متاسفانه در سالیان و دهه‌های اخیر نگاه شایسته‌ای نسبت به روستا‌ها لحاظ نشده است.

مهاجرت روستائیان، یکی از نشانه‌ها و بازتاب‌های این غفلت‌ها و کم توجهی‌ها به شمار می‌رود، ساکنان روستا به دلیل تولید کننده بودن و فضای آرام روستا در صورت حداقل امکانات هیچگاه به ترک آن رضایت نخواهند داد.

به واقع فارغ از نقش تعیین کننده روستا‌ها در توسعه اقتصادی و تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کم توجهی به چنین عرصه‌هایی با پیامد‌های اجتماعی مخربی همچون رشد و گسترش حاشیه نشینی همراه خواهد بود .

یکی از روستاهای که در طول تاریخ کهنش از حداقل امکانات جهت رفع نیازها مردمش برخوردار بود روستای رودایک از توابع بخش دیشموک است که مورد اغفال واقع شد.

روستای رودایک در۹۰کیلومتری شهر دهدشت و در دامنه کوه سیاه از توابع بهمئی سردسیر واقع در بخش دیشموک قرار دارد. وجود قلعه های تاریخی ،بافت روستا ،اکتشافات باستانی باغات و شالیزارهای که بخشی از آنان موجود هست حکایت از قدمت تاریخی کهن این دیار است.

دهخدا در لغت نامه خود به نقل از عبدالرحمان بن احمد معروف به مولانا عضد ایجی   دانشمند ایرانی قرن هشتم هجری می نویسد؛ایک نام یکی از ولایات باشکوه فارس است. ایک در لغت نامه دهخدا به معنای شراره های آتش، خروشان،انبوه و درهم شدن درختان،بیشه زار  و درختان بهم پیجیده است

هویت ساختاری و شرایط اقلیمی روستای رودایک از جمله  داشتن  منابع عظیم آبی ،کشاورزی ، دام پروری،پوشش گیاهی مناسب دارویی ، فرهنگ اصیل و مهمان نوازی مردمش  این روستا را از سایر روستاهای استان متمایز می کند. جوانان  روستای رودایک،در هشت سال جنگ تحمیلی رشادت های از خود نشان دادند  با تقدیم  شهیدان غلامرضا پیلسته،نصیب ا… ره انجام،عزیز دبستان وبسجیان فعال در دوران جنگ ،دین خود را به انقلاب وایران عزیر ادا نمودند.

این روستا تا نیمه دوم سال ۱۳۸۵ از طراوت و شادابی خاصی برخوردار بود .وجود باغ ها و درختان سربه فلک کشیده،رودخانه خروشان،شالیزارها،کاشت انواع صیفی جات وسبزی جات،دامپروری این روستا را به یکی از قطب های اقتصادی و گردشگری تبدیل نمود .

اما امروز به یوم بی تدبیر مسئولان ،عدم کارشناسی در اجرای طرح ها و عدم آینده نگری  به روستای خشکیده تبدیل شد که دیگر از آن شکوه و شوکت خبری نیست و مردمانی که روزگاری در شادابی و خوشی زندگانی میگذراندند در حال مهاجرت به سایر شهرها و روستاها هستند .(که بزودی مسند آن از این رسانه پخش خواهد شد).

زنان و مردان این روستا که روزی در زیر سایه های درختان زیبای خود روزگار میگذراندند طاقت مصاحبه ندارند و اشک از گونه های آنان سرازیر میشود .

هدایت معززی بهورز خانه بهداشت روستا و از جوانان فعال در حالی که بغض گلویش رامی فشارد  چنین میگوید: وقتی به دوران کودکی و نوجوانیم مینگرم آنهمه جلال و جمال که در تخیلم باقی ماند با آنچه هست روحم را آزار میدهد .روستای رودایک با همان روش سنتی کشاورزی و دامپروری سرآمد رونق اقتصادی بود .مردمش شاداب و کودکانش با طراوت بودند .

هدایت با وجود اندوه و حسرت ،صدایش را آزاد میکند  و میگوید: مردم روستا در حال مهاجرت اجباری اند اگر مسئولان همت کنند رونق به روستا بر می گردد .این روستا دارای موقعیت خوب جغرافیایی واز نظر آب وهوا ، پوشش گیاهی و زمین های حاصلخیز می تواند مجددا به منطقه توریستی تبدیل شود .

بهورز روستا در کنار شغل شریفش در حوزه بهداشت و درمان برای ترویج فرهنگ کار به زنبورداری میپردازد و معتقدند با حمایت مسئولان و آموزش خانواده ها روستا پتانسل ایجاد شغل و تولید را دارد بطوری که علاوه بررفع نیازهای زندگی به صادرات منتهی شود .

علی آذرکمان از جوانان فعال ورزشی که علاقه آن به ورزش زبانزد خاص و عام آن دیار است همچنان در روستا ماند و تلاش میکند که روستا را دویاره احیا کند .

علی ورزش دوست که از متانت خاص کلامی برخوردار است بامتور برق کوچکش در حال آبیاری درختانی است که شاخه های آنان خشکیده اما آرزومند دوباره سرسبزی آنان است به امید آنکه شکوه وطراوت دوباره به روستا برگردد.

جوان ورزش دوست روستای ایک با نشان دادن درختان مثمری که در حال خشک شدنند می گویند : در دنیای که به شدت در حال تغییر است و امروزه دامداری و کشاورزی به روش علمی اداره می شود با اندک توجه مسئولان و آموزش مردم روستا، بدون شک شاهد رونق اقتصادی،ایجاد شغل و زدودن بیکاری در منطقه خواهیم بود. وبطوری که میتواند این روستا محل کار برای سایر روستاهای بخش دیشموک گردد.

 

جوان فعال ورزشی و فرهنگی ناگفتنی های زیادی دارد و با کمی قدم زدن در میان تنه های درختان گردو،انار،انجیر،سیب و…با افسول و گلایه مندی در ادامه می گوید: اواخر فصل زمستان و اوایل بهار مسئولان با انواع دوربین و گزارش ،خود را منجی طبیعت می دانند و صرفاً در حال کاشت انواع دانه و بوته در طبعت اند در صورتی که هکتارها باغ این روستا جلو چشمشان در حال نابودی است و با اندک توجهی مردم از مشکلات رهایی می یاند. و تا بحال هیچ مسئولی اعم از فرماندار،بخشدار،مدیر جهاد کشاورزی وسایر مسئولان از روستا بازدید نکردند .

 

 

 

سجاد تلاشان از فعالا رسانه ای و فرهنگی بخش دیشموک در ادامه می گویند: بیش از هزار درخت مثمر در روستای رودایک به علت بی تدبیری مسئولان شهرستان و بخش خشک و یا درحال خشک شدن هستند که علت اصلی آن حفر چاه آب در بالادست این باغات بود که این امر منجر به مهاجرت اهالی روستا شد و پمپاژ آب میتوان جان دوباره به روستا داد.

فعال رسانه ای افزود: می توان از وام های میلیونی که در شهرستان و بخش به بهانه باغداری و حصارکشی زمین های خشک و بی آب داده میشود به این تاکستان واقعی اختصاص داده شود.اما متاسفانه مسئولانبه گزارش خلاف واقع اکتفا می کنند ./

 

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

پانزده + 20 =