۞ امام علی (ع) :
هر که خیر جوید سرگردان نشود، و کسی که مشورت نماید پشیمان نگردد.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار
  • شناسه : 3724
  • 02 فوریه 2023 - 1:18
  • 508 بازدید
  • ارسال توسط :
جزیره سنتینل آدم های از دوران حجر/ آتش را نمی شناسند

جزیره سنتینل آدم های از دوران حجر/ آتش را نمی شناسند

انسانهای با زندگی نخستین / ورود به جزیره ممنوع

جزیره سنتینل,جزیره سنتینل در هندوستان,جزیره نورث سنتینل شمالی

جزیره سنتینل در هندوستان

 

جزیره سنتینل شمالی یکی از جزایر آندامان در خلیج بنگال می باشد. جمعی از مردمان بومی، مشهور به سنتینلی ها در این جزیره زندگی می کنند. سنتینلی ها از هر گونه رابطه با مردمان ديگر دوری کرده و با دنیای مدرن ارتباطی نداشته اند. بدین ترتیب دولت هندوستان کل جزیره را که تقریبا به میزان جزیره لاوان میباشد و آب های اطراف آن تا سه مایل از جزیره را منطقه ممنوعه اعلام نموده است.

جزیره سنتینل کجاست؟
در هندوستان حدود ۱۲۰۰ جزیره وجود دارد. این جزیره ها، به دلیل دارا بودن صخره‌های زیبا، سواحل مرجانی، کوه‌های آتش‌فشانی و و طبیعت دیدنی توریست‌های زیادی را به خود جذب می‌کنند. یکی از بهترین و زیباترین جزیره های هندوستان، جزیره نورث سنتینل شمالی است.

جزیره نورث سنتینل شمالی ( (North Sentinel یک جزیره کوچک است که در قسمت غربی بخش جنوبی جزیره آندامان واقع در خلیج بنگال می‌باشد. اطراف این جزیره از سنگ‌های مرجانی پوشیده شده. وسعت این جزیره حدود ۲۸ مایل مربع و جمعیت آن بین ۵۰ تا ۴۰۰ نفر تخمین زده می‌شود. مردمان این جزیره به شیوه عصر حجر زندگی می کنند و هیچ گونه ارتباط و تماسی با دنیای خارج از جزیره ندارند.

 

زبانی که آنها با هم صحبت می کنند شباهتی به زبان های ساکنین جزایر اطراف ندارد و می توان گفت که آنها جز قدیمی ترین قبایلی هستند که تا به حال مشاهده شده است. گفته می شود اهالی این جزیره، شکارچیانی هستند که ۶۰ هزار سال پیش از آفریقا به این منطقه آمدند. از شیوه زندگی و رسم و رسوم ساکنین آن اطلاعاتی در دسترس نیست. ادعایی مبنی بر آدم خوار بودن اهالی جزیره وجود دارد. افرادی ادعا کرده اند که توانسته اند به این جزیره بروند و بدون اینکه آسیبی به آنها برسد از این جزیره خارج شوند ولی شواهدی برای تایید ادعاهای آنها وجود ندارد.

جزیره سنتینل,جزیره سنتینل در هندوستان,جزیره نورث سنتینل شمالی

زندگی به شیوه عصر حجر در جزیره سنتینل

واکنش دولت هندوستان در رابطه با جزیره سنتینل
هند از سال ۱۹۴۷ این جزیره را جزئی از کشور خود اعلام نموده است. دولت هندوستان  بارها تلاش نمود تا با مردم این جزیره ارتباط برقرار کند ولی با حساسیت و واکنش بیش از حد آنها روبرو شد. بنابراین، دولت هندوستان اعلام کرد هیچ کس به منظور ماهیگیری و گردشگری حق نزدیک شدن بیش از ۳ مایل به این جزیره را ندارد. زیرا ساکنین این جزیره تمایلی به خوشامد گویی به بیگانگان و توریست ها ندارند و اغلب کسانی که به این جزیره پا گذاشته اند، زندانی یا کشته شده اند.

“جزیره سنتینل” معروف به باغ وحش انسانی
طی سال های متمادی، افراد زیادی برای برقراری ارتباط و دوستی با افراد ساکن در این جزیره و دعوت آنها به ادیان مختلف وارد جزیره سنتینل شدند ولی با استقبالی نظیر انسان های اولیه روبرو شدند. به همین دلیل، این جزیره به باغ وحش انسانی مشهور گشته است. دلیل دیگر منع دولت هندوستان، این است که بدن افراد این قبیله در برابر انواع بیماری های به خصوص بیماری های عفونی و خطرناک ایمن نیست و ممکن است مردم آن به بیماری های خطرناکی دچار شوند.

جزیره سنتینل,جزیره سنتینل در هندوستان,جزیره نورث سنتینل شمالی

جزیره سنتینل معروف به باغ وحش انسانی

تحقیقات جان ریچن در جزیره سنتینل
اولین مشاهداتی که از این جزیره صورت گرفت به سال ۱۷۷۱ بازمی گردد. هنگامی که نقشه‌ بردار بریتانیایی “جان ریچن” به هنگام عبور از کنار این جزیره توسط کشتی، نورهایی را از این جزیره مشاهده نمود. “موریس ویدال پورتمن” درسال ۱۸۸۰ برای شناخت سنت ها و مردم این جزیره، به این منطقه سفر کرد. بدین منظور افراد پورتمن،۶ نفر از افراد این جزیره را ربودند ولی دو نفر از آنها که سالخورده و پیر بودند، بیمار شده و جان باختند و بقیه آنها که خردسال و کم سن بودند، آزاد شدند. تحقیقات او ۷ سال به طول انجامید.

اتفاقات عجیب رخ داده در سنتینل
در آگوست سال ۱۹۸۱، یک کشتی در جزیره سنتینل به گل نشست. چند روز پس از به گل نشستن کشتی، سرنشینان آن مردانی با جثه های کوچک و سیاه‌ چهره ای را مشاهده کردند که با خود نیزه و پیکان حمل کرده و مشغول ساختن قایق در ساحل هستند. کاپیتان پریموس از دیدن آنها شوکه شده و به صورت رادیویی درخواست اضطراری برای رساندن سلاح گرم نمود تا او و خدمه کشتی در مقابل ساکنین جزیره از خود دفاع کنند. با طوفانی شدن دریا، جزیره نشینان از کشتی متوقف شده دور ماندند. پس از گذشت یک هفته یک بالگرد برای نجات  خدمه کشتی به این جزیره نزدیک شد.

در سال ۱۹۸۶ یک زندانی که توانسته بود از زندان فرار کند، اتفاقی به این جزیره رسید. چند روز بعد گروه تجسس جسد این زندانی فراری را در ساحل این جزیره پیدا کرد. در سال ۲۰۰۶، دو ماهیگیر ۴۸ و ۵۲ ساله که به طور تصادفی به این جزیره رسیده بودند توسط مردم جزیره کشته شدند. در نوامبر ۲۰۱۸ ساکنین جزیره یک جهان‌گرد آمریکایی به کمک چند نفر به این جزیره پا نهاد ولی توسط بومیان جزیره با اصابت چند چاقو به گلو کشته شد. پلیس افرادی که به او کمک کرده بودند را دستگیر نمود.

اولین ارتباط صلح‌آمیز با مردم “جزیره سنتینل”
یکی از مدیران مرکز مطالعات انسان شناسی هند به نام پاندیت در سال ۱۹۹۱ توانست اولین ارتباط صلح‌آمیز را با سنتینلی‌ها برقرار کند که ۶ سال بعد این ارتباط قطع شد. در سال ۲۰۰۴ این جزیره دچار زمین لرزه و سونامی شد. سه روز پس از این حادثه، دولت هند تلاش نمود تا به ساکنین آن کمک کند ولی مورد اصابت سنگ و نیزه هایی قرار گرفت که ساکنین به طرف آنها پرتاب نمودند. بنابراین اطلاعات دقیقی از تعداد کشته شدگان در این حوادث وجود ندارد. این سونامی باعث نابودی قایق ها و محل ماهیگیری ساکنین این جزیره شد.

 

جزیره سنتینل,جزیره سنتینل در هندوستان,جزیره نورث سنتینل شمالی

جزیره نورث سنتینل شمالی

تا قبل از این زمین لرزه، مساحت جزیره سنتینل حدود ۷۲کیلومتر مربع و محیطی تقریباً مربع شکل داشت، ولی بعد از وقوع زمین لرزه، جزیره به اندازه یک تا دو متر بالا آمد.

افراد زیادی با حمایت دولت به این مکان سفر کردند اما گفته شده که  استقبال مناسب و خوبی از آنها صورت نگرفته است.

نزدیک‌شدن هر گونه هواپیما، بالگرد یا چرخ‌بال به این جزیره با پرتاب سنگ، نیزه و تیر و کمان مواجه می‌شود، کشتی‌های که با هدف یا به طور تصادفی به آن نزدیک می گردند، همگی ناپدید می‌شوند. ماهی‌گیرانی که حتی به صورت اتفاقی به این جزیره برخورده اند، ناپدید و یا کشته شده اند. خلاصه اینکه نزدیک شدن به این جزیره، خطرناک و دور از عقل است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

4 × دو =